keniajet.reismee.nl

Oud vertrouwd en nieuw

Hoi allemaal.

Van 0 naar 35 kan zomaar in 1 vlucht. Als het om temperatuur gaat dan. Wat was het weer fijn om in. Dar es salaam te landen en de tropische temperatuur weer te voelen. Voornemens was ik om meteen weer een matatu in te stappen of wurmen om zo mijn eerste uren in local stijl te beginnen. Maar toen ik eenmaal mijn visa en backpack had was de verleiding ook wel weer groot me in de zachte banken van een taxi te nestelen Geriefelijk kan ik.zo het straatleven van Dar weer in me opnemen.Contrast met Nederland kan niet groter. Een wit war van verkeer, een busje aangeduwd door twintig man met zwart roet omringd. Straatverkopers. Kinderen blootsvoets in schooluniform. De kleurrijke kleding. Een mengelmoes die ik weer omarm. We komen met veel moeite vooruit, de drukte is groot…. Op weg naar vertrouwd Baga mojo, dat fijne kustplaatsje zo n 80 km boven Dar.

En waarempel, krijg ik in Baga toch nog een local vervoerservaring. Happy spring ik achter op een Piki wanneer de taxi chauffeur niet verder kan door de diepe plassen. Heerlijk. Wind door de haren en gaan. Zigzaggend over de rode zandpaden, plassen vermijdend. Op weg naar Mikoko lodge. Deze lodge blijkt een schot in de roos. Iets verder van het historische centrum maar een relaxte sfeer, fijne kamer met balkon en uitzicht op de oceaan. Ik geniet een aantal dagen van het vertrouwde Baga. /Massage, strandwandeling en lekkere eten.

ik ontmoet Alan opnieuw, en we krijgen het idee om samen naar zijn camp Peku Peku te gaan. Dat zal een hele onderneming worden want het water staat zeer hoog. Wegen en bruggen overstroomt. Vond dit best even naar om te zien. Veel hutjes zijn volledig onder water verdwenen. Maar met de Hillux, kano, benenwagen en motorboot komen we op het kamp aan. Voeding mee voor onszelf en de twee bewakers. Eieren ananassen mangos melk drinkwater rijst groentes. Voortgeduwd in kano’s en wij er lopend naast. Jeetje wat is dit een onderneming, voeten ver weg in de modder en het water op kniehoogte. We horen hippos. Ik zie slangen. Ik ben ietwat op mijn hoede. Maar Alan stelt me gerust. De hippos zijn mijlenver. We bereiken zijn restaurant dat net een paar maanden geleden verhoogd is. Magisch zijn de geluiden van de vogels, krekels. Rust. Ik hoef hier niks, lezen, dromen en genieten van Alans kookkunst. Mijn hutje is pak hem beet 200 meter waden. In het donker vond ik dat wat minder maar okay, ik ben weer een nieuwe ervaring rijker :) De twee mannen die het kamp bewaken maken een vuurtje en we drinken samen een gin tonic. S nachts hoor ik dat hebt hemelwater weer met bakken uit de lucht komt. Dan wordt de terugreis vast nog uitdagender. En dat was het zeker.Het waterpeil stond nog hoger en we trotseerden na twee nachten net aan de spannende overstromingen en rapids. Wederom te voet en met de boot. Na uren bereikten we Baga weer. Wat bagage minder maar wel vier kippen met ons mee. Deze stuurt Alan met een busje naar zijn moeder in Arusha ;)

Warm welkom door de staff van Mikoko, chapati en vis met een koude Kili ( Tanzaniaans biertje) We proosten op de veilige aankomst en ik ben weer een bijzondere herinnering rijker.

Dan gaan we zuidwaarts, richting Mafia island. We vertrekken om half zes in de ochtend. Maar 180 km tot de ferry maar altijd afwachten of deze wel vertrekt. We moeten door Dar… mega file rijden. Halen we de boot van twee uur? Wordt nog spannend. Maar het idee van Alan bracht uitkomst. Een stuk drukte omzeilen we door de ferry naar Kigamboni te nemen en vandaaruit onze weg te vervolgen. We komen zowaar op tijd aan bij de ferry. 200 man maximaal mag erop. We kunnen er niet meer bij. Balen. Alan probeert met de manager. We wachten lang, een voor een worden de namen van de passagiers opgenoemd en traag wordt de rij wachtenden kleiner. Hoe het precies toch goed gekomen is? Ineens komt Alan naar me toe en mag ik nog de boot op. Rennen!!!!

Gaan voor op de boot zitten en relaxen wat. Sommigen willen op de foto met me dus dat doe ik maar. Ook hier is insta en facebook de orde van de dag.

Heerlijk de wind en de zee. Vier uren zou de overtocht duren. Dat bleek te hoog gegrepen. Inmiddels al een poosje donker bereiken we polle polle het eiland. Ik voel en zie (ondanks het donker ;) nu al dat dit een andere en rustiger sfeer heeft dan Zanzibar. Ben benieuwd We eten en drinken wat in een plaatselijke bar en boeken een hotel in de buurt. Morgen kunnen we terecht in een mooi camp met rietjes hutjes aan zee. Bij daglicht vertrekken we in een tuktuk naar deze plek. En zie hier, nu zit ik op de veranda met een ginger tea dit verhaal te typen.Morgen hopelijk walvisghaaien spotten. Al hoorden we dat ze al twee weken niet gezien zijn..ik ga het weer meemaken.Vandaag een chill dagje in het vooruitzicht. Of chill? Af en toe krijg ik een hartverzakking van de brutale apen die veel te dichtbij komen. Ik moet er soms zelfs van gillen… heel hard. En dan lacht de staff en jagen de apen weg. ik hou niet van apen, maar wel van dit heerlijke uitzicht op de oceaan.

Ik ga er een eind aan breien, zal over een tijdje weer een nieuw verhaal plaatsen.


Tot snel,


Tropische eiland groetjes


Jet

Reacties

Reacties

Grace

Ha Jet,
Wauw, wat een andere wereld!
Mooi om te lezen hoe je geniet en van alles beleeft.
Steeds “ wondertjes” als je er maar voor openstaat.
Nog heel moois gewenst en liefs Grace

Heb het goed!

Lisette Geenen

Hallo Jet, je bent weer helemaal thuis. Wat beleef je weer veelin de prachtige natuur en de mensen in Tanzania. Wanneer vertrek je naar Kenia en KidsCare? geniet maar dat hoef ik je vast niet te zeggen. Lieve groet

Truus Hermkens

Wat een ervaringen al weer in die korte tijd dat je er bent! Heel veel plezier en geniet ervan!

Nicoline

Lieve Jet, wat fantastisch om te lezen dat je weer een nieuw avontuur bent begonnen en dat je je hart volgt. Heel veel plezier gewenst. Dikke knuffel Nicoline

Jenny slendebroek

Hoi Jet
Weer leuk om te lezen van al je belevenissen,veel plezier en we wachten weer op het volgende stukje
Groetjes Jenny

Rolien

Wow, Jet, je bent er al ècht weer! Dar Es Salaam, waar mijn ouders in 1950 getrouwd zijn en mijn oudste zussen geboren zijn! Weer echt op je plek, denk ik.......ga er van genieten!

Aileen

Wat een avontuur, nu alweer. Zo dapper! Leuk om te lezen. Geniet ervan

Pascal

Wow… Jet je bent er net, maar alweer zoveel beleeft… heerlijk dat we met je mee mogen lezen/genieten!
Heel veel plezier, genieten met de hoofdletter G en pas goed op jezelf!

Ellen

Oh lieverd, wat beleef je weer veel…
Fijn te lezen. En morgen hopelijk (wederom) een bijzondere dag!
Knuf vanuit het saaie Waddinxveen;-)

Henny

Ha Jetty, wat heerlijk dat we weer mogen meegenieten!
Wat een verschil, hier kou en sneeuw en jij ‘wadlopen’ in het warme water.
Geniet morgen van de haaien, ik hoop dat je ze ziet!
hg Henny

Pleuny

Voor jou weer een tijd om te gaan genieten ❤️en wij mogen meegenieten van jouw mooie belevenissen.
In korte tijd heb je alweer heel wat meegemaakt, dus zeer benieuwd naar jouw vervolg belevenissen en verhalen.
Lieve groet, Pleuny

Cecilia

Wat geweldig om te lezen volg je hart en je natuur belevingen veel geluk

Mariska

Ha Jet,

Wat heerlijk om mee te kunnen lezen met jouw avonturen!
Je bent een mooi mens! Geniet!
Liefs Mariska

Aswin

Ja kan wel een boek schrijven Jet. Leest heerlijk weg. Mooi te lezen hoe je het weer hebt en ook daar je thuis voelt.

Liefs van hier!

Jorien van der Linde

Ha Jet, wat een mooie avonturen! Geniet ervan en dompel je lekker onder! ❤️

Ylona de Vries

Weer lekker op avontuur zo te lezen, iedere keer is het toch weer anders.
Geniet van alle mooie nieuwe avonturen en ook van de brutale apen!
Liefs ylona

Rinie

Dat is echt een avontuur!! Spannend. Mooi die apen. Komen vast eten halen. Heel veel genieten!! Lieve groet ook van Gerrit.

Linda

Wat leuk om je avontuur mee te lezen en zo een beetje mee te mogen maken van al je mooie belevenissen! Geniet ervan en maak mooie herinneringen ?

Everdien

Hoi Jet,
Wat een avonturen heb je alweer meegemaakt. Heerlijk om weer mee genomen te worden op je reis. Geniet ervan, en ik kijk uit naar je volgende verslag . Liefs Everdien

Annie bruins slot

Fijn om je verhalen te lezen.lieve groet Annie

Rodi

Ah Jet, wat is jouw vakantie weer heerlijk begonnen! Mooi om te lezen hoe jij je onderdompelt in alles wat je meemaakt en voluit geniet ?.En je hebt echt schrijftalent: zo beeldend ik zie t allemaal voor me! Liefs en take care, Rodi

Michelle

Wow! Wat stoer. Te gek dat je dit gewoon DOET. Ik geniet van jouw reisverhalen en avonturen. Hoop nog veel pikies en weinig pikkies ?

Gerjanne

Hoi hoi,
Inderdaad zou je er een mooi boek over kunnen schrijven! Ik ziet het allemaal gebeuren!
Liefs Gerjanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!