keniajet.reismee.nl

Uganda en Kenia

Jambo Jambo!


“Is het dan echt alweer een maand geleden dat ik mijn blog geschreven heb?” Ja, jee, iets met tijd dat vliegt als je het naar je zin hebt… Ik heb heel wat beleefd in Uganda, en ben twee weken geleden de grens met Kenia overgestoken en dan nu alweer bij Kidscare.

Uhhhhh….ik begin maar gewoon bij waar ik was gebleven…. En dat was Kampala, dat fijne guesthouse vanwaar ik mijn pack weer op mijn back heb gezet en richting lake bunyoni vertrok. Op een eilandje in een eco lodge bleek ik zowaar een magisch mooi uitzicht te hebben over het meer, en prachtige sunset. Het was niet druk, samen met Martha, een pools meisje deelde ik de lodge. Hiken, varen en vooral enorm relaxen van de rust en de prachtige natuur. Toen we op een steiger zaten te lezen hoorden we een geluid in het water. Het kon geen vis, krokodil of nijlpaard zijn want die zwemmen niet rond in dit meer. Wat dan? Een mzungu in het water? Ja, het is een mzungu en hij komt dichterbij. Was gewoon heel grappig, deze Poolse man kwam van een ander eiland zwemmend onze kant op en we raakten aan de praat. Die avond hebben we gezellig geborreld en heb ik vooral veel reistips meegekregen. Ik volg mijn gevoel maar weer eens en blijf dagen langer dan ik had gedacht. Ik vertrek na ruim een week naar Kampala terug en neem een appartement. Lekker een heel ‘huis’ voor mezelf. Was ook eens fijn en ik genoot van dit buurtje. Ik bezoek marktjes, lunch aan het meer en gebruik de safe boda app eindeloos om lekker rond te tuffen.

Dan wil je na een paar dagen graag deze stad achter je laten omdat ie ook veel energie vraagt… dus ga ik op weg naar de muchison falls die een enorme indruk op me achter lieten.


Deze falls zijn zo krachtig en machtig. Ben er met mijn gids een hele middag gebleven om te luisteren, te kijken en gewoon (daar) te zijn. Super. Daarvoor had ik in de ochtend de chimpanzee trekking gedaan. Kruipend en sluipend door de bossen om ze te zien. Ook dit is geweldig. Dat geluid dat ze maken, en spannend om steeds iets dichterbij te komen. Best groot. Eentje is heel heel groot. En best dichtbij. Ik doe een stap naar achteren om het volgende moment in het water te liggen. Modderwater. Doorweekt ben ik, en heel vies. Maar we gaan gewoon door, sluip door kruip door. Ik ben blij dat ik deze tour doe, ik ben gelukkig niet met een grote groep. Alleen twee gidsen staan me bij. Ik droog op, klop de modder van me af en later kunnen we door naar de Muchison falls. Geweldige dag gehad. Ik blijf nog een dag of twee in Masindi en matatuu dan terug naar Kampala.


Kampala naar Kisumu, 300 km. Dit was weer zo’n schoolvoorbeeld van reistijd in Afrika. Vol goede moed stap ik om zes uur in de vroege ochtend in de matatu, ze beloven me 2 uur tot de grens. Maak daar maar 8 van ;) Bij de grens zeker twee uur op een stempel gewacht, en toen een andere matatu genomen. Tegen zes uur was ik in Kisumu, waar ik na de drukte van de stad zo enorm verrast was door het gave guesthouse aan het meer!


Doordat het guesthouse zo chill was bleef ik nog drie dagen in Kisumu en op aanraden van mijn broer bezoek ik voor twee nachten Kakamega forest. Prachtig tropisch regenwoud met zoveel verschillende vegetatie. Ik loop er graag rond met mijn gids en heb een paar heerlijke dagen in de natuur.


De reis van Kisumu naar Nairobi was relaxed en ging best snel! Nairobi/Nairobery is een verhaal apart. Heel andere sfeer dan Mombasa, veel gehaast, voel me minder op mijn gemak. Toch besluit ik hier een paar dagen te blijven. Te ervaren hoe deze stad is als ik er langer ben. Ik neem gelnagels in een beatysalon, maak lol met de mensen maar besluit toch maar geen hairextensions te nemen al dringen ze zo aan ;) Het is weer een belevenis. Ik ga heerlijk uit eten, bezoek shopping malls, en het uitzicht vanaf het dakterras van het hotel is bijzonder, zo’n drukke stad. Dan kan ik niet wachten om naar Mombasa te gaan en de vertrouwde kust! Zo vertrek ik met best een snel busje van Nairobi naar Mombasa en voel me meteen thuis. De temperatuur is standje heet, en de geuren en kleuren en mensen voelen weer veel beter. En dan een piki piki naar Nyali, een appartement, met zeezicht!

Ik kan bijna niet wachten de volgende dag naar Ukunda te gaan, lekker naar Diani beach. Dat is wat ik doe de volgende dag en een ferry en matatu later zit ik met mijn voeten in het witte zand en een cocktailtje uit te kijken over de Indische oceaan..


Ik ben nu weer ‘Mwaka’ bij kidscare en omgeving, een warm welkom kreeg ik, en zo ben ik weer aan het ‘werk’ Scholen bezoeken, leerkrachten coachen en presentaties voorbereiden. Klinkt wel even wat anders dan het vrije reizen, en dat is het ook. Maar ook weer zo mooi om mijn skills en ervaring te delen. En de stranden komen in de weekenden zeker aan bod. Keep you posted


Tot de volgende blog,


Liefs Mwaka ?






Reacties

Reacties

Rodi

Aaah! En wéér zo’n mooi verhaal! Ik geniet stilletjes met je mee ???

Aswin

Jaaaa Jet, ah wat weer een prachtig verhaal. Die modder ?. Liefs van hier weer ???

henny

Wat een heerlijk verhaal weer, Ik reis met je mee en geniet! hg

Rolf

Schitterend allemaal, geniet lekker daar ?

Jenny Slendebroek

Weer heel leuk om te lezen en om de mooie foto’s te zien groetjes

Truus

Wat een belevenissen allemaal Jet mooi om zo mee te kunnen genieten!

Rinie

Wat een mooie bijzondere avontuurlijke reis. Jij durft!! Knap hoor. Wat een indrukken. Heel mooi.

Grada

Heerlijk. Tot gauw (hoop ik).

Marlies

Zo heerlijk geschreven, heel leuk om te lezen!!

Ylona de Vries

Wat een prachtige ervaringen allemaal !

Everdien

Geniet altijd volop van je reisverslagen.
Wat een mooi land, en fijn dat je zo geniet.
Kijk weer uit naar het volgende verslag.
Lieve groet Everdien.

dorien Boschman

Hoy Jet ijn om je te volgen . heel herkenbaar en geniet van de mooie len naturen !!!groetjes vanuit een nog winters Genemuiden Appie en Dorien xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!