keniajet.reismee.nl

Tanzaniajet

Lieve allemaal,


Een regenachtige ochtend in Bukoba, Tanzania. Ontbijt, en uitzicht op Lake Victoria. Wat gister glanzend in het zonlicht een wat exotischer vibe had ;)

Maar meteen een mooi moment voor een update van mijn eerste drie weken op reis door Tanzania.

Geen moment heb ik me alleen gevoeld. Omringt door zonlicht, de prachtige natuur en kleurrijke lieve gastvrije mensen voel ik me geweldig energiek. Ik was er niet echt bang voor maar toch ben ik dankbaar dat het reizen zo lekker gaat hier en dat het allemaal gewoon ‘ontstaat’. Klinkt gek misschien maar veel plannen maak ik niet. Als ik twijfel welke richting ik op wil komt er vanzelf iemand of iets op het pad waardoor het ineens duidelijk wordt.


Op Dar es Salaam aangekomen stond taxichauffeur Patrick al klaar om me naar Bagamojo te brengen. Daar had ik alvast een questhouse gereseveerd. Fijn om zo relaxed te beginnen, en meteen genoot ik van deze autorit en de gesprekken met Patrick. Na twee uur waren we 80 km verderop in het fijne Bagamojo. Het pijnlijke slavernijverleden is hier nog zichtbaar. Historische gebouwen en gedenktekens, een grote vismarkt, en veel beweging en drukte in de haven. Ik kan daar uren naar kijken, en het ontbreekt nooit aan contact met de mensen. ‘Karibu’, klinkt het. En zo maak ik met veel mensen een praatje, loop wat rond en drink een koud Kilamjaro biertje bij een klein restaurantje.


Mijn reis is alvast goed begonnen ?


Tanga is mijn volgende stap, al ging deze minder smooth. Piki piki (yahooooo het mag weer, achterop de motor!!!!) genomen naar busstation. Kaartje in the pocket. Bus vertrekt om 10 uur. NOT. Elf uur dan? NOT. Twaalf? Een uur?.NOT. Hmmmmmm…. Goede oefening in het moment te zijn en te genieten van wat er is. En is veel te zien op zo’n station. Elke bus die aankomt blijkt niet mijn bus te zijn, maar ik voel me relaxed.

En zo blijkt er zomaar een bus aan te komen richting Tanga. Uren later kom ik aan, stap weer achterop mijn favo piki en race richting hotel.

Na een goede nacht een bus naar Pangani genomen. Geen verkeerde keus. Aan een hobbelig zandpad ligt daar een heerlijke lodge, rieten huisjes met uitzicht op mangrove en Indische oceaan. Eigenaar Fransesco heet me welkom, en ik blijk zowaar de enige gast te zijn. Ik word in de watten gelegd. Koude witte wijn, iIaliaanse gerechten. Ik blijf langer dan ik dacht, wandel, lees en ga zelfs nog naar Mivomuni. Dat is een plaats waar JW en Lon jaren geleden vrijwilligerswerk deden op een schooltje. Lonneke had daar in 2006 twee muurschilderingen gemaakt en vanaf Pangani was het maar een uurtje achterop motor. En zo genoot ik van het ritje achterop de piki naar Mivomoni. Reggaemuziekje aan, zwaaiend naar de kinderen die met een grote glimlach een Mzungu (blanke) ontdekken achterop. En zowaar…. Ik ontdek dat er nog een schildering aanwezig van Lonneke. Wat gaaf ?


De kust verruil ik voor de bergen. In de overvolle bus. Ik moet staan, al is staan niet het juiste woord. Je kunt het beter ‘hangen’ noemen want zo opgepropt als de bussen in Afrika zijn, zo is het vermoedelijk nergens. Als je nog kunt stapelen is er plek. Zo zit ik dus regelmatig bij mensen op schoot of zij bij mij. Neus moet ik wel regelmatig dichthouden ;)

Maar in deze bus hing ook Anna tegen mij aan. Een vrouw die een huisje in haar tuin bouwt in de Usambari mountains. Ze vertelt me erover en vraagt of ik daar wil logeren. Super. En zo beland ik bij deze familie in de tuin in de prachtige Usambari mountains. Ik maak wandelingen, eet met hen mee en bezoek zelfs een kerk op eerste kerstdag. Vrolijk dansend en zingend begon deze dienst. Na vier uur was het nog niet afgelopen en was het een lang prevelen van Swahili. PFFFFF deze keer even geen geduld meer, onrust alom bij mij. Kan ik wel weg gaan? Het moment kwam dat ik durfde en maar goed ook. Achteraf duurde de dienst zeven uur.


Dan hoor ik van Allan, een gids die in Bagamojo ontmoette dat er een paradijs is in Lushoto. Hij komt daarheen en ik neem ook een piki de berg op. Het is een training voor de spieren. Goed vasthouden, steil omhoog. Maar het hotel en uitzicht zijn adembenemend. Veel hoef je hier niet, met Allan maak ik wandelingen, en drink biertjes bij het vuur ’s avonds. Ook ontmoet ik hier voor het eerst een groep uit Nederland. Fijne sfeer!


Dan ga ik via Moshi, Arusha, Singali richting lake Victoria. Mwanza blijkt een toffe stad. Ik heb een wat shabby goedkoop hostel maar met fantastisch uitzicht op het meer. Ik ontdek Saalani, het kleinste NP van Tanzania. Het boottochtje was fijner dan het park. Dat viel wat tegen. Twee leeuwen in een kooi, en een keurig pad wat je kunt volgen. Meer een dierentuin gevoel. Tja, dat hoort ook bij reizen. Wel ontmoet ik daar een Engelse vrouw die in deze stad woont en mij meeneemt naar een plek op de rotsen waar we chapati en wijn deelden en genoten van de sunset!


Ik wil met een boot naar Bukoba, maar die vertrekt niet zoals beloofd. Dan maar een bus. Zowaar, ik kan meteen instappen. Maar dan duurt het nog twee uur voordat het busje (over)vol is en we wegrijden. Ik mag na een uurtje opgepropt verhuizen naar een plek voorin en geniet van de uitzichten!


En zo ben ik weer terug bij lake Victoria in Bukoba. De regen is inmiddels gestopt. Ik heb gister toch maar een hardloopbroek gekocht. Ik ga zo rennen naar een mooi strand, 8 km verderop en dan dan een piki terug ;)


Liefs, Jet

Reacties

Reacties

Silvia

Wat een mooi avontuur, Jet! Wat een vriendelijkheid...en die geur in de bus, ik kan het mij voorstellen ?
Geniet! Silvia ?

Gonneke

Wauw Jet wat tof. GENIET!!!

Joan

Jet wat een mooi verhaal! En natuurlijk prachtige foto’s!?

Margreeth

Superleuk om weer mee te mogen lezen! Wát een gave reis!

Ylona de Vries

Oh wat een belevenissen weer allemaal. Goed dat je gegaan bent.
Blijf genieten. Ik geniet van je verhalen.
Liefs Ylona

Wanda

Ahhh wat heerlijk om mee te genieten van jou gave avonturen daar! Veel plezier lieve Jet!

Rolien

Ah, Jet, wat ben je toch een avonturier, fantastisch om je verhalen weer te mogen volgen. Tanzania, waar mijn ouders getrouwd zijn en mijn oudste zussen geboren (Dar Es Salaam). Geniet van de vriendelijke mensen en de mooie natuur, en de rest natuurlijk!

Melissa van den berg - de Baar

Ik geniet mee! Mooi geschreven

Gerrie marcus

Wat weer een prachtige reis Jet! Wij genieten met je mee hoor.

Jenny Slendebroek

Leuk om weer mee te lezen van je avontuur.
Geniet en veel reis plezier

Rodi

Lieve Jet, wat een prachtig avontuur weer! Wat geeft deze reis jou veel! Heerlijk om te lezen dat je zo geniet en vol vertrouwen bent ??

Grethe

Oooh Jet, klinkt heel fijn allemaal. Geniet van de mooie reis daar. ??

Kirsten

Wauw top om te lezen!! Enjoy

Henny

Wat heerlijk, weer nieuwe verhalen over mooie avonturen!
Dankjewel dat ik mee mag genieten!

Hilja

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jou. Heerlijk geniet van je avonturen.....

Kitty

Wat fijn om je verhalen en avonturen weer mee te mogen beleven.
Geniet ervan

Aswin

Aaaaaah Jet, heerlijke verhalen weer! Fijn ze te lezen. ♥️ Liefs!!

Gerjanne

Hi Jet,
Ik las je verhaal in één ruk uit! Dank dat je dit deelt! Stoer van jou dat je vol vertrouwen reist! Je inspireert! Liefs Gerjanne

Anja

Geniet Jet!! ❤️

Margreet

Wat een mooie belevenissen lieve Jet! En wat ontmoet je weer mooie mensen tijdens je reis…
Het moet zo zijn… Dank je wel voor het delen, echt genieten!

Dikke knuffel ?

Everdien

Lieve Jet ,
Ik was blij verrast, om weer een reisverslag van je te lezen.
Wat een belevenis, ik heb het gevoel dat ik op een piki met je mee reis.
Geniet van de mooie mensen en avontuurlijke reis.
Dikke knuffel , Everdien

HArm en Els

Jet,wat een mooie foto,s en verhalen weer.Genieten met je mee.Groetjes.

Alex

Heyy Jet, wat een mooie verhalen! We zijn jaloers. Geniet ervan.

Groeten,
Alex en Rjimke

Rjimke

Heeeeeerlijk Jet!! Lekker genieten! Wat fijn dat je al zoveel lieve mensen hebt ontmoet. Door jouw verhalen verlang ik ik ook wel weer terug naar Afrika hoor. ?

Laura

Geniet ervan Jet!!!

Truus

Wat een mooi verslag van je reis Jet zo gaaf om het zo mee te beleven!!

Mariska

Ha Jet,
Wat ontzettend gaaf dat je dit doet (en dat we mee kunnen lezen met jouw reis en avonturen)!

Genieten!

Grady

Avonturen voor t leven!!! Whoowh! Heerlijk te lezen dat je zo geniet! Dit is echt leven !
Fijn dat we je zo kunnen volgen!
Kijk alweer uit naar je volgende avontuur!
Knuffel van mij?

Ellen

Allerliefste Jet, wat fijn te lezen over jouw avontuur… Dank voor het delen, ik reis een beetje met je mee. Liefs ?

Lonneke

Zo leuk om de beelden van Mivumoni weer te zien! Door jouw verhalen voel ik het sfeertje daar ook weer helemaal in mijn lijf. Zo lekker go with the flow leven , hé?
Jij snapt het wel! Ga zo door Jet, Jeroen is met je mee en wij ook een beetje. Je bent nooit alleen als je erop uit trekt.
Liefs, Lon

Grada

Heerlijk ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!