keniajet.reismee.nl

Polle Polle

Lieve allemaal,

Hoog tijd voor een nieuw verhaal, al is dat niet helemaal volgens de Keniaanse regels. Polle Polle is de boodschap, doe vooral rustig aan, en maak je niet druk. ' Hakuna Matata'

( Jet) Mwaka wordt nu overal herkend, zo erg dat ik wegduik in de matatu omdat het gewoon bijna te erg is. MWAKAAAAA MWAKAAA roepen ze en trekken alles uit de kast om me sinaasappels, cashewnoten, mais of mangos te verkopen. Wel met 20 tegelijk scharen ze zich om de matatu heen. De chauffeur is zelfs een keer uitgestapt om het te filmen Hetzelfde geldt voor de motortaxi's, ze weten niet hoe snel ze naar me toe moeten komen om me een lift te geven. Ik kijk eerst of ze geen qat eten, en een rijbewijs hebben. Je ziet helaas veel mensen, vooral mannen die qat eten. Aan hun ogen kan ik het ook zien. Zijn deze zaken afgevinkt dan spring ik achterop om een school te bezoeken. Steeds vaker bezoek ik de scholen ook alleen. Ik weet nu immers de (zand)weg. Al is het ook gewoon onmogelijk te verdwalen hier, iedereen kent de dorpen en willen graag wat schilling verdienen om je erheen te brengen.

Dan 'Polle Polle' , hier wat voorbeelden waarbij ik dat intens ervaar;

Als je een training gaat geven dat begint om 830 en de meesten komen om 1030 aankakken. De rest komt niet

Als je in de matatu zit en je doet over 20 kilometer 3 uur omdat er kokosnoten ingeladen worden. Grote zakken vol, het dak volgepakt en ook de matatu. Dat je dan tussen de kokosnoten zit en niet vooruit komt tegen de bult op. Dat je dan eerst wacht tot er een heleboel mensen zijn die willen duwen. Dat dan niet helpt. Dat je dan lopend de bult op moet met de anderen. Dat je dan dan de matatu met chauffeur en kokosnoten met een dikke wolk zwarte rook uit de uitlaat aan ziet komen vanaf de bult. Dat je daarna weer instapt en dan stapvoets verder rijd. Dat ja dan pas bedenkt.... ik pak een andere matatu....dat deze andere matatu onderweg pech krijgt en dat ik enkele km verder toch maar weer in die kokosnoot matatu stap die langs komt rijden. Nou DAT

Als je op maandag de kantoordag hebt en na de lunch zo ongeveer de helft van het CSA team ziet slapen achter hun laptop.

Er zijn nog meer voorbeelden hoor maar die bespaar ik jullie. De rest maakt alles goed, de prachtige kleurrijke mensen, de chit chats, het weer en al die mooie palmen en fruitbomen. En niet te vergeten de Indian ocean. Wat regelmatiger zoek ik de zee ook op door de week, en boek ik bij Sawa Sawa. (wat weer 'okay' betekent)

En dan ben ik nog met een gids naar Shimba Hills geweest. Prachtige natuur maar het wildlife spotten viel wat tegen. Na welgeteld 145 baboons, 1 schildpad en wat kleurrijke vogels was ik wel toe aan een iets pittiger dier. Die kwam deze dag niet tevoorschijn, in ieder geval niet op de plek waar ik me bevond.

Oud en nieuw heb ik in Mombasa gevierd. Al heb ik vooral genoten van het kijken naar al die mensen die helemaal op gaan in de Afrikaanse muziek en ALLEMAAL kunnen dansen. Iedereen heeft hier gewoon ritme.

En dan vergeet ik bijna nog te vertellen over het werk in het veld. Het positieve is dat ik nu elke SSU een week bezoek. Hierdoor kunnen we meer focus leggen op doel en inhoud. Ik voeg wel wat foto's toe, deze zeggen vaak meer dan woorden. En soms wil ik ook van alles maar moet ik me ook realiseren dat de leerlingen met honger en dorst op school komen, en er geen water is in de school.. Het voedselprogramma moet weer een doorstart maken door de droogte. Dus we hopen erg op regen. Dat staat dan boven alles.

Ik word geroepen voor de lunch, waarschijnlijk samosa's met greengrams. Love it.

Tot de volgende keer, en Polle Polle ;)

Groetjes Jet.


Reacties

Reacties

Rolf

Super hoor Jet. Vind echt knap wat je doet. Pas goed op jezelf hoor.?

Kirsten

Wat fijn om te lezen en zien dat je het fijn hebt.. good job

Niels

Gaaf om te lezen Jet!
Heerlijke verhalen ?

Anita Meijer :)

Weer bijzonder om te lezen hoe je leven daar is.

Geniet en blijf gezond Jet :)

Jorien Van Der Linde

Fijn om je verhaal weer te lezen! Dikke knuffel lieve nicht! ❤️

Ylona de Vries

Wat een mooie verhalen en belevenissen!
Dat nemen ze je nooit meer af!
Blijf genieten, groetjes Ylona

Rolien

Wat een ander leven, Jet, ongelooflijk. Petje af, maar zo te zien en te lezen geniet je er wel van!

Rodi

Heerlijk heerlijk heerlijk! Jet, wat een prachtige ervaringen doe je daar toch op. En een ‘bekendheid’ ben je ook nog! ?. Geniet!

Ellen

Wat bijzonder te lezen lieverd. Polle Polle, dat probeer ik ook, al hebben we dan hier geen kokosnoten die de boel vertragen…
Denk aan jou Jet, veel liefs!

JW en Lon

hahahaaa! Zo herkenbaar! Geniet van je tijd daar en Polle polle!

Grethe

Omg ? goed van jou dat je geduldig kunt zijn. Weet niet of ik dat zou kunnen. Ik zou een nieuw woordje verzinnen, pille pille en dan in hun bille??.
Fijn dat dat fijne strand daar is. En ik begrijp dat je nu een bk'er bent. Geniet nog lekker lieve Jet ?

Pleuny

Weer heerlijke verhalen Jet.
En ja opvallen zul je daar zeker doen? een mooie blanke meid die wil iedereen daar graag zien, vooral omdat zij zien wat jij daar zoal voor ze doet. TOP Jet.
Geniet en blijf gezond. Lieve groet?Pleuny

HArm en Els

Wat een mooi verhaal en geweldige foto,s weer.Mooi om je zo te volgen.Groetjes van ons.

Jacob en Ina

Lieve Jettie, dank weer voor je mooie verhaal. Vanaf Curaçao leven we met je mee. Hier is het ook poco poco. Maar wel ietsje anders. Lieve groet, Jacob en Ina.

aswin

Ha lieve Jet,

Wat schrijf je toch leuk! Hier besluit ik "polle polle" voor morgen ;-)

Liefs Aswin

Dorien Boschman

Hoy Jet
Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt !
En het werk wat je doet zal ook zinvol zijn .
Voor sommigen niet hihi
Maar dat is Afrika.
Wij kennen dit leven ook zo goed ,al is het al weer 23 jaar geleden .
Veel plezier en geniet ervan
Groetjes Appie en Dorien

Silvia

Wat gaaf, lieve Jet. Super om te lezen allemaal! Polle, polle. Kunnen wij hier van leren...Geniet ervan. Liefs Silvia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!