keniajet.reismee.nl

Jet Mwaka.

Jambo!

Met een hoofd en hart vol van nieuwe ervaringen zal ik jullie weer een stukje meenemen in mijn leven en werk in Kenia. Van alles wil ik delen, maar helaas moet ik beginnen met het meest zorgelijke wat boven alles uitstijgt.... dat is de enorme droogte die dit gedeelte van Kenia plaagt. Er is al zeer lange tijd geen regen gevallen en dat treft de arme gezinnen enorm. Geen water betekent geen groei van de gewassen, dus voedselschaarste. Kinderen komen op school zonder te hebben gegeten, dus bovenal moest er gezorgd worden voor voeding op school. Dat is gelukt, en de sociaal werkers brengen wekelijks rijst en pap naar de scholen zodat de matrons kunnen zorgen voor twee maaltijden per dag. Terwijl is achter op de motor naar de schooltjes ga, treft het me om de mensen en vaak ook kinderen met zware watertanks te zien lopen, soms afstanden van vele kilometers. We hopen dat er snel de nodige regen gaat vallen.

En ondertussen gaat het zinvolle werk van kidscare door! Zoveel gezinnen en kinderen worden geholpen en ik ben blij dat ik daar - een klein stukje- in kan bijdragen.

De ochtenden begin ik steevast met een hardloopsessie. Langs de weg en zwaaiend naar alle kinderen op weg naar school die JAMBO roepen, en soms stukjes meerennen. Dan heb ik in ieder geval mijn beweging gehad want die krijg ik verder niet veel .Mijn benenwagen wordt verder niet gebruikt want verder leg ik de afstanden vaak achterop de motor of in de matutu af. Altijd wordt je gehoor en goede vibes goed verzorgd, want de reggae muziek staat altijd hard aan. Zelfs op de motor ontbreekt het niet aan de zomerse vibe.

En zo leg ik vaak samen met Rita en soms met Edwin en Halima (occupation therapists) de weg naar de schooltjes af. Eerst altijd naar de headteacher. En dat is altijd al zo leuk. Onder een luid KARIBU (welkom) wordt je uitgenodigd op kantoor en teken je een gastenboek. Op grote vellen papier zie je het aantal leerlingen en leerkrachten. Dan zie je dat er voor 1000 leerlingen 8 leerkrachten zijn. Reken maar uit hoe vol de klassen zijn.

Gelukkig zijn de SSU's niet zo vol. Al is er ook maar 1 leerkracht voor de leerlingen. Meestal zijn er ongeveer 15 leerlingen in de learning class. Maar er is een unit waarbij er soms 28 zijn. De juf van deze klas is zo enthousiast en kent alle leerlingen en achtergronden goed. Vooral zingend geeft ze les. Het is mooi om te zien hoeveel de leerlingen hier dansen en zingen. Uit volle borst. Heel veel les wordt er gegeven met voorzeggen nazeggen, alles strikt klassikaal. Maar het mooie is dat de leerkrachten heel erg graag nieuwe dingen willen leren. En praktische dingen als uitleg over de ontwikkelingsmaterialen, en dagritme kaarten worden zeer dankbaar ontvangen. Ook laat ik ze soms zien hoe je met kosteloos materiaal gave dingen kan maken. Denk aan de servettechniek. Met oude tijdschriften scheur en plak ik de stukken op flessen. Dit geeft een gaaf resultaat en de leerlingen stralen bij het leren van deze vaardigheid. Met Rita samen inventariseren we al het materiaal wat er is en wat nog aangeschaft moet worden. Er missen vooral creatieve materialen in de klassen. (papier lijm stiften verf etc)

Oh jee, ik merk dat ik wel 100 pagina's kan voltypen

Mooi om ook nog te vertellen is dat ik naast de scholen ook veel home visits doe en soms ook aansluit bij de supportgroepen. Een voorbeeld van zo'n groep is het leren van zeep maken om weer te verkopen en te gebruiken. Hier mocht ik ook bij aansluiten en we hebben ook wel gelachen dat zo'n mzungu (blanke) ook kan roeren in de chemische substantie. Als ik dan een paar flesjes koop zijn de mensen helemaal blij. Zowiezo geniet ik van de mensen, die ondanks hun armoede alles met je willen delen.

Zo was ik ook uitgenodigd bij een leerkracht van een van de SSU's. Ook hij heeft een kind met een beperking. Je kon zien aan zijn huis dat hij het goed heeft. Een stenen huisje in plaats van klei. En een bed en wat meubels. Uren hebben we er gezeten en kokosmelk gedronken, bonen gegeten met chappati en thee gedronken. Uiteraard moet je dan met iedereen op de foto

Vanavond pak ik weer de matatu naar Diani Beach. Ongeveer 40 km verderop. Op maandagochtend kan ik dan weer uitgerust beginnen aan een nieuwe werkweek.

Lieve allemaal, tot de volgende update. En ik wens jullie alle goeds. Ik volg het corona nieuws in NL regelmatig..Ik hoop met jullie mee dat dit snel beter gaat.

Oh en dan ben ik aan het einde nog vergeten waarom de titel Jet Mwaka is.... ik word nu bij k c zo genoemd omdat vele een bijnaam hebben. Mwaka betekent winter in Swahili Ze vinden mijn huid de kleur van sneeuw....

Groetjes Jet (Mwaka)


Reacties

Reacties

Joan

Mooi verhaal weer Jet Mwaka! ❤️

Hilja

Geweldig wat weer een mooi verhaal. ???

Kirsten

Hey Jet, wat een fantastisch mooie ervaringen deel je en die foto’s prachtig… ik geniet met je mee.
Xx

Wanda Boschman

Wat heerlijk om te lezen en te zien hoe jij je zo nuttig maakt daar en ook zo geniet van die fijne dankbaarheid! Kunnen we in NL nog veel van leren! Genieten hier mee van je mooie belevenissen ❤️?

Rjimke

Wat ellendig dat de mensen daar zo afhankelijk zijn van het weer hè? Hopelijk gaat het gauw regenen.

Wat fantastisch om te lezen dat jij het er zo naar je zin hebt en je zoveel kunt betekenen voor de mensen.

Bedankt weer voor een nieuw verhaal!
Geniet ervan ??

Rolien

Fantastisch, zo'n bijnaam ?. Wat een andere wereld, hè? Leuk om weer te lezen!

Pleuny

Hai Jet,

Wat een mooie (kleurrijke) foto's en je mooie verhalen, zo heerlijk om te lezen.
Met jou hoop ik voor jullie dat er vlot regen mag vallen om de gewassen nog te kunnen redden.
Maar die mooie blauwe luchten, bijna jaloersmakend? hier echt veel grijzer en fris.

Zo mooi om te zien hoe jij daar geniet en daar tot steun kan zijn voor de mensen daar.
Geniet vooral!
Lieve Groet Pleuny ?

Judith

Dank voor het delen lieve Mwaka ❤

Everdien

Hoi Jet (Mwaka),

Vanmorgen weer een leuke verrassing, een berichtje van jou.

Wat een andere wereld, en een mooie mensen ontmoet je daar.

Met jou verhalen, kunnen wij dat samen met jou beleven zo mooi.

Ik hoop voor de mensen daar dat er snel regen komt, zodat er weer genoeg voedsel is.
Zie je genieten daar, met het mooie werk wat je doet en met de mensen om je heen.

En kijk weer uit naar je volgende verhaal.

Een lieve groet , en denk aan je Everdien

Rinie

Interessant Jet!! Je bent echt stimulerend bezig. Ja wat is het droog in Afrika. Wij draaien de kraan open endaar wordt gesjouwd met water. Heel bar. Knap zoals je bezig bent. Lieve groet. We denken aan je.

Liesbeth.

Wat een mooie belevenissen Jet! en dat de kinderen stukjes met je mee rennen met je work out?
Fijn te lezen wat je zo meemaakt en de foto’s erbij!
Liefs en ook van Reind en Marry!

HArm en Els

Prachtige foto,s en verhaal.En wat een blijde koppies.

Rolf

Wat fantastisch om te lezen en zien Jet. Dit zat altijd al in je en je verdient het ook.
Pas goed op jezelf en benige.
Liefs Rolf

Ylona

Hoi lieve Jet. Wat een fantastische belevingen maak je daar mee. Wat een indrukken doe je zo op. Zo dicht bij mee maken hoe het daar allemaal gaat in het dagelijks leven en daar dan een klein steentje aan bij kunnen dragen.
En wat mooi zo'n speciale naam voor jou om je huidskleur!
Fijn dat je daar zo mooi bezig kunt zijn en wij mee mogen genieten.
Liefs Ylona

Jacob en Ina

Lieve Jettie, wat bijzonder om jouw verhalen te lezen. Indrukwekkend.
Je wordt er stil van.
Dankjewel. En wat een prachtige foto's.
Wat een mooie achternaam heb je.
We denken aan je.
Lieve groetjes van Jacob en Ina.

Bavo 3B

Ha die juf Jet,

Wat fantastisch om alles te lezen en wat doe je geweldig werk.
We genieten van je verhalen en we volgen je graag.
Bijzonder hoeveel leerlingen er zijn en dan ook nog wetende dat een klas een stuk groter is dan bij ons.
We wensen jou en alle anderen daar veel geluk en binnenkort willen we graag met je videobellen.

Groetjes van Bavo 3B (een relatief kleine klas die lawaai kan maken van een klas van 30 :-)

Margreet Ferwerda

Hey lieve Jet,
Altijd zo genieten om jouw verhalen te lezen.
Mooi om in de eerste zin te lezen dat je hoofd en hart gevuld worden met nieuwe ervaringen. Het is jou en iedereen daar gegund.
Ik denk aan jou…

Liefs Margreet

sectorklas 2

Lieve Jet,
We hebben weer met plezier jouw verhaal weer gelezen in de klas.
We leren veel van jouw verhalen en zijn ons bewust hoe goed we het hier in Nederland hebben.
We zijn benieuwd naar jouw volgende belevenis.

Een vraag van Mandy: kan het ook koud worden bij jou in Kenia?
Mandy hoopt dat het een keer gaat regenen bij jullie.

Wij hebben vandaag sinterklaas gevierd met de klas.
Manoah vraagt zich af of jullie ook sinterklaas en of kerst vieren?

Liefs van Sven B, Lianne, Manoah, Tom, Sultan, Kaan, Jason, Mandy, Bertine en Margreet

Jet

Hoi sectorklas
@ Mandy —- in dit gedeelte van Kenia wordt het nooit koud. Misschien 20 graden op z’n koudst ?

Manoah … nee er is geen Sint in Kenia
Helaas dat was wel gezellig geweest

Wel vieren ze uitgebreid kerst hier
Zonder kerstboom want ze hebben hier geen kerstbomen
Wel veel palmen ?

Annemarije

Hai lieve Jet, wat gaaf om je verhalen te lezen. Wat doe je toch bijzonder werk! ❤️
Liefs Annemarije

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!